Újraindítom a kerékpáros "karrierem". Azt is, ideiglenesen hagytam abba ...hány esztendeje is már?
Jobb nem is belegondolni!
Inkább abba, miként is kezdődött?
Kisiskolás koromban lettem a kerékpározás "szerelmese".
Apám használt egy Csepel Túra kerékpárt. Szolgálati birigli volt, de néha lenyúltam. Nagyszüleimnél. Méretben nem igazán illettünk össze, de ugyebár nem minden a méret! Először megtanultam egyensúlyozni vele. A pedálon állva gurultam a lejtőn, fék helyett meg leugrottam ha túl közel merészkedett valami. Lévén férfi kerékpár megpróbálkoztam a váz alatti tekeréssel, de az nekem nem igen hozott sikert, viszont vitt sok "zománcot". Rólam.
Nyár végére összeszedtem a bátorságom, meg addigra pár hiányzó centit is. Annyi kellett ahhoz, hogy a vázat átlépve épp leérjen a lábam a pedálokra, de az ülésre nem ért fel a glottos. Nem baj! Majd állva! Csodák csodájára ment a dolog. Néha beakadt a kormányvég a kerítésbe, vagy egy kóbor meggyfába, de hát ugye ez a szépsége. Én mindig is nagyon gyorsan szoktam bátorságra szert tenni. Most is az történt. Másnap már szívfájdalom nélkül fordultam rá a Hadastyán közre. Tudni kell, hogy a köz meglehetősen lejtős volt.
Szépen gyorsultam! A lábam meg rövid volt a kontrázáshoz. Még inkább a technikám. Szóval nem ment a kontra. Még szebben gyorsultam!
Kiderült, az első fék inkább csak kötelező kellék. Csodálatosan gyors voltam! Oszt elfogyott a köz! A Hadastyán köz ugyanis alul a Szent László utcába torkollik. Derék! Szögben. Mai napig nem értem, miként tudtam elfordulni akkora sebességgel, de ha becsukom a szemem, akkor most is látom azt a szép kátrányos villanyoszlopot amelyik vadászott rám!
Azért megtanultam rendesen biciklizni. Kisebb szünet következett, mert lévén a szegénység, nem tellett biciklire. Néha azért rápattanhattam egy-egy kölcsönbringára. Mint azon a nyáron is, amikor először ültem váltósra.
Ritka volt még akkortájt. Valami SR típus volt és egy sporttársé.
Épp Kaposújlakon, a reptéren versenyeztünk. Modelleztem évekig, mint talán már említettem valamikor. Szóval, két start közt elugrottam vízért.
Jól beletapostam az SR-be, hasították a kerekek a füvet, menekültek is a szöcskék. Jobb kezem a kormányon, a balban meg tartottam az üres üveget a mellem előtt. Hopp! A mellső kerék belekapott egy hosszanti barázdába és az vezette. A brázdát a vitorlázógépek csörlőgépes felvontatását szolgáló és leoldáskor lezuhanó drótkötél vágta a talajba. Nyomtam egy nagyot a kormányon és ..... És nem pattant ki a vájatból a kerék, mert laza volt a kormányt tartó kónuszos csavar. A kormány kifordult, én pedig felfordultam. Tíz pontos esés volt. Gyönyörű íven, át a kormány fölött, talajfogás mellen és csúszás. Csakhogy ... ! Csakhogy a mellem és a talaj közt volt az üveg. Ripityára ment és én csúsztam a cserepeken. Trikóban! Nyár volt, meleg volt. Még csúsztam, de már azon gondolkodtam: mennyi idő alatt fogok elvérezni? Érthető talán, de kissé izgultam mikor felálltam. Leráztam a trikómba akadt cserepeket, majd lerántottam a trikót is. Ugyanis nem piroslott! Azóta is értetlenkedek, mert egy karcolás nem sok, de annyi sem esett rajtam.
Viszont mehettem vissza üvegért.
Végre, aztán vége szakadt a nagy szegénységnek! Maradt még belőle, de egy biciklit már kiszorítottak a szülék. Szuper!
Szovjet gyártmányú Daru bicikli volt. Erős, masszív! Persze nem váltós, de kit érdekelt? Engem nem. Kellett is a masszív szerkezet, mert erősen rákaptunk a terepezésre. Pali barátommal és tettestársammal többet voltunk terepen, mint közúton. Sokat jártunk Szarkavárra a motokrossz pályára. Tudni kell, Európai szinten is hírhedten kemény pálya volt. Na hát, mi ott gyakoroltuk a terepbiciklizést, meg a halálfélelmet. Néha.
Mint akkor, mikor lejöttem a "siratófal" néven elhíresült meredélyen.
Annyira meredek volt, hogy néha a 250-es gépek hanyatt estek rajta felfelé menet. Ott akartam én lejönni. Le is jöttem. Mondjuk fele részt szálltam.
Mikor felálltunk a tetőn induláshoz és lenéztem, hát .... Majdnem inamba szállt! Olyannyira meredek volt, középütt egy hajlattal, hogy a hajlat alatti rész nem is látszott egy darabon. Jó ideig hergeltük egymást, majd nekiengedtem a gépet. Már azt sem értettem miként maradtam két keréken, de azt sem, miként maradt benn a két kerék a vázban? Pali sem érthette, mert nem jött utánam. Megértettem! Ha valaki megértett, hát én igen!
Nos kérem, ezt a töretlen sportpályafutást indítom most újra. Kivéve a fentebb felemlegetett történéseket. Voltak még szép esetek -mesélés közben előjön-, majd alkalomadtán lejegyzem. Most azonban "elgurulok"!
Balesetmentes jó utat kívánunk hozzá! Alkalomadtán szólhatsz, ha úgy gondolod, pár kilómétert mehetünk együtt is. Én nem vagyok semmi rossz elrontója! ;-)
VálaszTörlésOk! Benne vagyok én is. :))
TörlésÉlvezettel olvastam régi-új szenvedélyedről. Szintén balesetmentes utat kívánok neked!
VálaszTörlésKöszönöm!
Törlés- Vigyázz! Szakadéééééééééék!
- Látóóóóóóóóóóóm! :))
Húúú, akkor most ezek szerint nagyon aggódjunk érted?
VálaszTörlés;)
Úgy 10 évvel ezelőtt, estem nagyokat, mikor a kutyát biciklivel futtattuk...
(Afgán agár)
Csak velem volt hajlandó futni, mármint úgy, hogy fél kézzel a pórázt fogtam...
sejtheted!
:)
Azért, vigyázz ám nagyon magadra, most hogy jön a szezon!
Áh! Nem kell. Jó az őrangyalom. Pedig ellátom tennivalóval. :)
TörlésLáttam a "neten" kerékpárra csavarozható futtató "kütyüt".
Köszönet! Én vigyázok, csak tegye más is.
Valamikor én is apám férfi kerékpárján, a váz alatt tanultam a biciklizést, jó, nehéz kerékpár volt, jaj de rég volt.
VálaszTörlésSok szép élményben legyen részed, mi pedig várni fogjul beszámolóidat.
Gurulnék már, de amióta útra kész a drótszamár, azóta esik az eső minden áldott nap. :)
TörlésÜdv a klubban!
VálaszTörlésPofára esésből nekem a legnagyobbat a gőrkori intézte. Gyönyörű lejtő, elhagyott közút, a végén körforgó. A közepén füves tér.
Egyensúlyozni már tudtam, kanyarodni még nem. Egyenesen beszáguldottam a körforgó közepére. Ott a kerék magasságú utcakő megállított, én pedig orral fúródtam bele a földbe.
Pár csepp vér szétkenése után fordultam vissza a következő körre.
Másodszor már csak a lejtő közepéről gyorsultam, és éppen elkerültem a bajt.
Harmadszor... negyedszer... aztán már nem emlékszem, csak arra, hogy amikor már nagyon ment, akkor 180 fokos fordulat következett a Csibészkléék háza elé.
Aztán amikor már ez is sikerült, akkor jött a törés.
Mármint a gőrkori vasa tört szét, ami a kerekeket tartja, és én ismét felmosórongyot játszottam.
Szerencsére volt még egy suszter a környéken, aki korábban szíjat is cserélt nekem a gőrkorin, és ő még hegesztő embert is ismert.
De valóban csajozni 12-14 évesen igazán bringával lehetett, és nem gőrkorival.
Látom, Neked is kezdődik a második gyerekkor. :-)
Ez nekem kimaradt. Sem görkorizni, sem korizni nem tudok. Azért esni tudtam. Abból aztán nagyokat is.
TörlésNaná! Egyszer el kell kezdeni. :))
- Vigyázz! Sündisssssz...
- Kösssssssssz....
Hm. Szerinted vegyek gumijavítót? Vagy? Váll-ra! Menet! :)
Megyén belül nyaranta óriási kerékpártúrát szoktam tenni.
VálaszTörlésA nyáron meglátogattam gyermekkorom egyik olyan helyszínét, ahol 44 éve nem jártam.
Mit ne mondjak, szívmarcangoló érzés vett erőt rajtam.
Aznap 70km volt a kerekeimben és a vádlimban.
Huhúúú! Nem bagoly vagyok, bár füles. Csak arra reagáltam, most besokallnék a hetvennel. :)))
Törlés