A képek általában illeszthetők az íráshoz. Általában igen, ritkábban nem.
De akár így, akár úgy, az enyémek, mint ahogy a szöveg is.
Elviheted ha kell, nem bánom, csak ahol "leteszed" ott említsd meg, tőlem való!

Keresés ebben a blogban

Témakörök

Természet (394) Deseda (355) Gombák (219) Horgászat (200) Úton (167) Madarak (153) Családi (135) Gasztronómia (116) Vártúrák (108) vegyes (107) F-1 (106) Gépek (100) Kvár (96) Zsömi (96) Kedvenceink (75) D.arborétum (74) Somogyban (73) Állati (71) miEz? (68) tréfás (63) virág (54) "Állati" (51) St.földön (46) +jegyzÉs? (43) Veterán (37) feljegyzÉs (37) vitriol (32) Királynő (30) Történetek (30) COVIDnapok (19) görBee (19) retro (18) Hadban (16) Pomáz (16) Három kérdés (11) Budapest (8) Bikal (7) Drótszamár (7) KérdÉs? (5) ?????? (4) Balaton (3) Finomságok (3) Plitvice (3) h s s (3) Deseda Horgászat Madarak (1) közélet (1)

2019. október 20., vasárnap

A harmat gombái

2019.10.18. erdőn, réten barangolva

Eső kellene már. Egy szép lassú, permetező, szemerkélő ámde kiadós áztató eső. A gombáknak is víz kell.

Eső híján persze megteszi a harmat is. Ahol keletkezik, kicsapódik s életre kelti a spórákat. A talajharmat életre hívja őket, a felszíni pedig növeszti.

Eső híján is felélesztett számos fajt, fogyaszthatót s mérgezőt egyaránt. Számos bimbós pöfeteget találtam, de azt én nem gyűjtöm. Nagy őzlábból már nem volt olyan sok, de akadt. Szépen kinyílt csak az a kettő, gubó azért több is. Utóbbit amúgy is jobban szeretem. Szép számban voltak a csiperkefélék is, de már lebarnult lemezekkel. Lekéstem őket. Otthagytam mindent spórát vetni.

A "mesegomba" igazi nevén a légyölő galóca mindenfelé piroslik ahol a harmat keletkezik. Terem rogyásig.
Közismert gomba, köszönheti a színpompás megjelenésének. Mérgező. Ritkán okoz súlyos mérgezést, egyes északi országokban el is fogyasztják a kalapbőre lehúzása és alapos kifőzés után. Én ezt kihagyom. Minek? Van ami macera és kockázat nélkül is fogyasztható és ízletes.

Az a sötétbarna, majdhogynem fekete csoport a sárga kénvirággomba. Megvénült. "Belefeketedett a méregbe", meg a vénségébe. Jobb békén hagyni. Erősen mérgező s amúgy sem jó ízű, keserű. Kellemetlen illatú, epeízű. Ki a francnak kell? ... Nekem, mert fotogén. De csak arra kell.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése