A képek általában illeszthetők az íráshoz. Általában igen, ritkábban nem.
De akár így, akár úgy, az enyémek, mint ahogy a szöveg is.
Elviheted ha kell, nem bánom, csak ahol "leteszed" ott említsd meg, tőlem való!

Keresés ebben a blogban

Témakörök

Természet (391) Deseda (354) Gombák (217) Horgászat (199) Úton (167) Madarak (153) Családi (135) Gasztronómia (116) Vártúrák (108) vegyes (107) F-1 (106) Gépek (100) Kvár (96) Zsömi (96) Kedvenceink (75) D.arborétum (74) Somogyban (73) Állati (71) miEz? (68) tréfás (63) virág (54) "Állati" (51) St.földön (46) +jegyzÉs? (43) Veterán (37) feljegyzÉs (37) vitriol (32) Királynő (30) Történetek (30) COVIDnapok (19) görBee (19) retro (18) Hadban (16) Pomáz (14) Három kérdés (11) Budapest (8) Bikal (7) Drótszamár (7) KérdÉs? (5) ?????? (4) Balaton (3) Finomságok (3) Plitvice (3) h s s (3) Deseda Horgászat Madarak (1) közélet (1)

2015. február 13., péntek

Herkelik

Mi is a herkelik?
Igazából az okát meg nem tudnám mondani, hogy miért vagy mi válthatta ki a szó felbukkanását? Egyszer csak kipattant az agytekervényeim rejtett mélységeiből s azonnal meg is írtam tegnap 'Találós...' címen.

Én ezt a szót utoljára gyerekkoromban hallottam, nagyapámtól. Nagyon rég. Több már, mint negyven esztendeje. Egészen biztosan tőle és egészen biztosan oly rég, hisz sajnos oly rég már az is hogy elment.
Tegnap, mikor az elmém játéka kivetette a szót, azonnal azt is tudtam honnét való, ki használta s mire mondta? Érdekes egy dolog az emlékezet! Mikor pedig elgondolkodtam rajta, arra is rá kellett jöjjek, hogy azóta sem hallottam használatban ezt a kifejezést.

Nagyapám a 'Kicsiny ház ...' -hol gyerekkorom telt- tetőnyílását hívta herkeliknak.
Azt a tetőnyílást, mi a padlást világította s szellőztette, ott fenn hol a sátortető összefut. Gyakorlatilag padlásablak, de sem ajtaja, sem üvege. Régi építésű házakon ott van ma is, legtöbbön úgy mint rég, nyitottan.
Legfeljebb télre tömik el valamivel.

Az internet világa, s mindent tudó emlékezete kicsi híján elbizonytalanított. Így mint tetőn lévő ablak nemigen fordul elő.
Én egyedül egy fórumban (emitt!) bukkantam rá.

Most úgy valószínűsítem, hogy a hivatalosnak tekinthető meghatározást alkalmazták kissé tán tévesen ezekre a kisebb nyílásokra s hát nem terjedt el. Végül is,ezek is ajtó nélküli nyílások.

S végezetül a hivatalos a "törzskönyvezett" herkelik!
A Magyar Néprajzi Lexikon meghatározása:
"a zsúppal fedett ház- vagy istállótetőn hagyott ajtó nélküli nyílás, amelyen át a szénát a padlásra rakták a DNy-Dunántúlon (Zala, Somogy m.).
Több helyen herkeliknek nevezték az istálló mennyezetén hagyott nyílást is, amelyen át az alatta elhelyezett → szénatartóba, kerekjászolba kisebb szénaadagokat szórtak le"

2 megjegyzés:

  1. vannak ilyen helyi szavak, mint ahogy Kolozsvárról hoztam a hologyik szót. A világon sehol máshol nem használják ezt a hologyik szót csak az én műhelyemben, de az én műhelyemben is csak én, mert az új generáció, kinek csak a laptop van a fejében, nem tudja mi az a hologyik szó. Pedig varázs ereje van ennek a szónak, még a határon is átengedtek deszkákkal dugig rakott autónkkal, mikor a vámos összevont szemöldökkel rá kérdett szigorúan, hogy mi ez, én csak annyit mondtam, hogy hologyik, legyintett és intett, hogy menjünk.
    Nem valami Mag korabeli szó ez, a jó öreg Nyikulica bácsi nem tudta kimondani a hulladék szót, s mindig azt mondta: hologyik. Így őrzöm én is ezt a Morbitzer bélyeggyűjteményével egyenértékű egyedi szót.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon jó! Nagyon köszönöm hogy megosztottad. Nyikulica bácsi is biztosan somolyog a bajusza alatt. :)

      Törlés