A képek általában illeszthetők az íráshoz. Általában igen, ritkábban nem.
De akár így, akár úgy, az enyémek, mint ahogy a szöveg is.
Elviheted ha kell, nem bánom, csak ahol "leteszed" ott említsd meg, tőlem való!

Keresés ebben a blogban

Témakörök

Természet (394) Deseda (355) Gombák (218) Horgászat (200) Úton (167) Madarak (153) Családi (135) Gasztronómia (116) Vártúrák (108) vegyes (107) F-1 (106) Gépek (100) Kvár (96) Zsömi (96) Kedvenceink (75) D.arborétum (74) Somogyban (73) Állati (71) miEz? (68) tréfás (63) virág (54) "Állati" (51) St.földön (46) +jegyzÉs? (43) Veterán (37) feljegyzÉs (37) vitriol (32) Királynő (30) Történetek (30) COVIDnapok (19) görBee (19) retro (18) Hadban (16) Pomáz (16) Három kérdés (11) Budapest (8) Bikal (7) Drótszamár (7) KérdÉs? (5) ?????? (4) Balaton (3) Finomságok (3) Plitvice (3) h s s (3) Deseda Horgászat Madarak (1) közélet (1)

2010. június 29., kedd

Nagy szarvasbogár

Néhány éve, mikor még volt egy élő ága ennek a fűznek, ilyentájt néha 6-8 bogár is pihent rajta napközben. Gondolom a korhadt törzsben fejlődtek. Igazán a tölgyesek bogara, de másutt is megtalálható. Úgy figyeltem meg, a gyümölcsfák közül a körtét kedvelik a legjobban.
Az idei éven "bikát" még csak egyet találtam, azt is a Desedából kellett kimeríteni. Még időben érkeztünk, de nem fotóztam le, csak kiültettem a nádra. Nősténnyel többel is "összefutottam".
Vasárnap is leltünk kettőt a fűben. Szerencsére nem tapostuk meg őket, a macskák sem vették észre és nem cincálták szét. Fotózás után jobb híján felpakoltam őket egy jó nagy diófára. Az esti repülésig biztosan megfelelt nekik ott is. Érdekes dolog, hogy hazánk, sőt Európa legnagyobb bogara és mégis csak növényi nedveket "szürcsöl". Vagy nem táplálkozik! A hímek szépen fejlett "agancsa" csak verekedésre szolgál.
Gyerekkoromban befogtuk a kapitális példányokat és összeengedtük őket birkózni. Nagyon ügyesen és látványosan harcolnak. Összeakasztják az "agancsokat" és megpróbálják felemelni, majd eldobni az ellenfelet. Bunyó után mindig visszaraktam őket az udvarunkban álló hatalmas öreg körtefára. Azon minden évben volt több bogár is, aztán ha összeakaszkodtak, akkor a vesztes az udvaron koppant. Volt, hogy a kútból húztam fel egyet, bent lebegett a vödör vízében. Nem tudom miként keveredett bele az amúgy fedett kútba, de bent volt. Cérnát kötöttem a lábára és kiakasztottam száradni. Láss csudát, órák múltán tért magához, még elrepülni is megpróbált. Mehetett vissza a körtére! Sokat megesznek a madarak. A tölgyerdőben, idén is találtam már több alkalommal is szarvakat az úton. Eléggé ritkán látni, de épp ezért nagyon látványos, mikor a "bika" repül. Szép látvány a nagytestű bogár esetlen röpte! Védett!!

2 megjegyzés:

  1. Nőstényt ma is találtunk, hímet nem. De van az is, mert már többször láttam.

    VálaszTörlés
  2. Legyen is! Egyedül igen "keserves" dolog a fajfenntartás!

    VálaszTörlés