A képek általában illeszthetők az íráshoz. Általában igen, ritkábban nem.
De akár így, akár úgy, az enyémek, mint ahogy a szöveg is.
Elviheted ha kell, nem bánom, csak ahol "leteszed" ott említsd meg, tőlem való!

Keresés ebben a blogban

Témakörök

Természet (391) Deseda (353) Gombák (217) Horgászat (198) Úton (167) Madarak (153) Családi (134) Gasztronómia (116) Vártúrák (108) vegyes (107) F-1 (106) Gépek (100) Kvár (96) Zsömi (96) Kedvenceink (75) D.arborétum (74) Somogyban (73) Állati (70) miEz? (68) tréfás (63) virág (54) "Állati" (51) St.földön (46) +jegyzÉs? (43) Veterán (37) feljegyzÉs (37) vitriol (32) Királynő (30) Történetek (30) COVIDnapok (19) görBee (19) retro (18) Hadban (16) Pomáz (14) Három kérdés (11) Budapest (8) Bikal (7) Drótszamár (7) KérdÉs? (5) ?????? (4) Balaton (3) Finomságok (3) Plitvice (3) h s s (3) Deseda Horgászat Madarak (1) közélet (1)

2011. június 7., kedd

Pisztricgomba

Tavaly is májusban fényképeztem le ezt a szép termetes gombát és ugyanitt. Az akkori példány elérte az ötven centit és én "letaplóztam". Megnézheti, ki kíváncsi rá "Tapló", "Ismét nagy taplók" és a "Nagyok" cím alatt.
Pedig nem tapló, csak taplószerű telepekben él.
Ehető gomba, de csak fiatalon. Fiatal korában kellemes az illata, lisztre emlékeztető, de idősen már inkább szagos. Húsa szívós mint a szíj. Inkább csak belefőzik levesbe az íze végett -ahol felhasználják- de meg nem eszik. Gyakran találni diófán, juharfán, nyárfán, fűzfán. A fának igen kellemetlen élősködője, évek során el is pusztítja azt. Érdekes népies megnevezéseire bukkantam. Bagolygomba. huhugomba, diófacsöpörke, jaszka, piszpiric és még számos. Érdemes utána keresni, mert nagyon érdekes.
Ide helyezek egy idézetet "étvágycsinálónak" a kereséshez:

"A háromszéki magashegyi településen, Kommandón, immár emberemlékezet óta szokás összeállni legényeknek, férfiaknak, s többnyire csoportosan és nagy mennyiségben szedik a bükkösökből (élő és holt fáról egyaránt) a piszpiricet, s főleg savanyúságnak teszik el. Közkedveltnek számít a faluban, s persze tudják, hogy jól meg kell főzni, s csak az a felhasználandó, amelyik még friss, fiatal, könnyen megy belé a kés. Gyakran a helyszínen (ahogy a kései laskagomba esetében is) rögtönöznek megfelelő eszközt a fáról való leverésére, ha magasan termett. Élezett karót készítenek, a fejsze nem hiányozhat, ha „piszpiricésznek”."

7 megjegyzés:

  1. Igen ismerem, ettem is már, főztem is már.Finom!

    VálaszTörlés
  2. Még ilyen gombát nem ettem,azt nem mondom,hogy nem is láttam!Felénk is sok nő a fákra,de nem tudom ilyen volt-e!Köszönöm,hogy tájékoztattál,erről a fajtáról:Ujváriné

    VálaszTörlés
  3. - Most teljesen felcsigázódtam! Én még nem. Egyszer levadászom még fiatalon. :)
    - Ha hiszed, ha nem, még én sem ettem. Mire elcaplatok arra már nagy lesz és "öreg". Ez is már negyven centis volt. De egyszer elkapom! :)

    VálaszTörlés
  4. Tőled csak tanul az ember:)
    Ezért is meg a gyönyörű fotókért is szeretek hozzád jönni.

    VálaszTörlés
  5. Többször láttam gyerekkoromban ehhez hasonló fagombát,de nem gondoltam,hogy ehető.
    Annyi szép fotót készítesz a természetben,-ről,hogy lassan szakmai albumot is csinálhatnál belőlük.
    További kellemes természetjárás,és fotózást kívánok!

    VálaszTörlés
  6. Nem vagyok jártas a gombák világában, de tanulni soha sem késő, és most azt tettem, köszönöm:)

    VálaszTörlés
  7. - Köszönöm szépen Kedves Magdi! :)
    - Albumot? Jó lenne! Köszönöm szépen! :)
    - Én is "menet közben" tanulom. :) Köszönöm szépen!

    VálaszTörlés